My Beautiful Dream..: .:Jangan lakukan 7 perkara ini selepas makan...:.

17 Jun 2011

.:Jangan lakukan 7 perkara ini selepas makan...:.

Haiii semuaaaa....i'm back...hr ni rehat lama so boleh la update blog sikit..aku baru lps makan n kenyng sangat2...jadi aku nk share tips berguna utk jaga kesihatan badan kita...make sure korang elakkan daripada melakukan perkara di bawah selepas makan..


1.  Jangan merokok– kajian yang dijalankan oleh pakar membuktikan bahawa menghisap rokok sesudah makan adalah bersamaan dengan menghisap 10 batang rokok (peluang untuk mendapat barah kanser adalah lebih tinggi… ingat tuh!)So, kalau ada family member ke, suami ke, bapak ke, sape -sape la yang merokok, bolehla nasihatkn..lagi satu merokok tu kan membazir..


2.  Jangan terus makan buah-buahan – Memakan buah-buahan sebaik sahaja selepas makan akan menyebabkan perut kembung kerana masuk angin. Oleh itu, makanlah buah-buahan 1- 2 jam selepas sesuatu hidangan atau 1 jam..



3.  Jangan minum teh – Kerana daun teh mengandungi kandungan asid yang tinggi. Bahan ini boleh menyebabkan kandungan protein di dalam makanan yang dimakan menjadi lebih keras, maka ianya akan  lebih sukar untuk dihadam. 
 

4.  Jangan longgarkan tali pinggang anda – Lepas makan mesti kenyang kan??jadi jangan longgarkan tali pinggang selepas makan, sebabnya akan menyebabkan usus berpusing dan tersekat..


5.  Jangan mandi – Dah makan terus mandi..tak senonoh betul...tunggula lama sikit baru mandi..sebab mandi selepas makan ni akan menyebabkan peningkatan aliran darah ke tangan, kaki dan badan, justeru jumlah darah di sekeliling perut akan menurun. Ini akan melemahkan sistem penghadaman di dalam perut anda..fahamm...??


6.  Jangan berjalan-jalan – Ada orang kata berjalan lepas makan panjang umur, tapi hakikatnya, ini tidak benar. Sebenarnya, berjalan akan menyebabkan sistem penghadaman tidak berupaya untuk menyerap nutrien daripada makanan yang dimakan. Seelok-eloknya tunggu lebih kurang setengah jam atau sejam selepas makan, barulah boleh berjalan…

7.  Jangan terus tidur – Biasanya lepas makan mesti badan  rasa  malas dan lemah...blagi2 lepas makan makanan berat macam nasi..best nyer dapat tido kan…huhu.. Tetapi kalau kita teruskan dengan tabiat ni, akan membawa kesan kepada badan kita. Ini kerana makanan yang dimakan tidak akan dapat dihadam dengan sempurna kalau kita terus tido. Kita akn senang mendapat  gastrik dan jangkitan di dalam usus kita. Kita juga mungkin mudah mendapat ‘heart burn’ atau pedih ulu hati…


No comments:

Post a Comment

My Beautiful Dream Copyright © 2016. Design by MaiGraphicDesign