My Beautiful Dream..: 3 hari kursus

26 May 2011

3 hari kursus

Hari ni baru ade masa nk update blog, 3 hari lps ade kursus kat Putrajaya pasal dokumen t'peringkat, okla bnyk benda yang dpt belajar dari kursus ni.bg keje aku yg bnyk handle dokumen ni, aku rasa b'baloi la aku attend kursus ni.aku dpt belajr mcm mana nk kelaskn sesuatu dokumen tu sama ada sulit atau terhad.yg attend kursus tu pun bnyk setiausaha2 datuk atau ketua jabatan.

Then, aku belajr psl pengurusan keselamatan..kat situ dapat tau bntuk2 ancaman dari luar.yg paling best aku dpt tau mcm mn nk elakkn laptop atau komputer kita ni dari dimasukki virus.cara dia senang je, kalau cth kita buka email, lps tu kita tgk email yang tajuk dia pelik2, tak pun email yang suruh kita sebarkn email tu kpd kwn2, itu sudh dikira cara hackers2 ni nk sebarkn virus.jgn sesekali klik pada email tu.once kita dg klik maknanya kita dah benarkn virus tu masuk ke komputer kita.

Bkn apa, kalau dh masuk virus ni sush kn.silap2 boleh 'hang' n komputer jd slow gila..tu yg x suka tu.lg satu aku nk kongsi, pada sesiapa yg kerap guna 'online banking' ni, aku sarankn korang hati2 masa online.jgn transfer duit tu n dlm masa yg sama korang buka window bnyk2.ni utk elakkn mereka2 yg x b'tanggungjwb ni dpt hack akaun kita.jgn heran la kalau tgk akaun korang duit dh xde ye..menangis air mata darah pun x guna tau..Password pun kalau blh korang campurkn sekali nombor, simbol dgn huruf, tp kene ingat tau.kalau tak ingat, memng cari masalah.ni pun utk keselamatan jugk kn, tak salah b'korban utk sesuatu yg penting.sekarang kan bnyk pencuri identiti,x psl2 dtg bil kat rumh kita suruh byr bil sekian2..naya bebbb...

Bnyk lg yg aku blajar tp aku ingat yg  ni je..lgpun aku rasa info ni sesuai utk kongsi dgn korang...bia la kita sama2 beringat..sebelum apa2 yang tak diingini t'jadi...

No comments:

Post a Comment

My Beautiful Dream Copyright © 2016. Design by MaiGraphicDesign